torsdag 27 maj 2010

Hemkokt rabarbersylt

Min 8-åriga lillebror fick för sig häromdan att han ville baka en jordgubb - och rabarberpaj så han ringde till mormor och bad henne plocka ett antal rabarber. Hon kom och lämnade dom och min lillebror orkade då inte leta upp receptet eller ens baka så dom blev helt enkelt liggandes.

Igår gjorde vi en vanlig rabarberpaj men ca hälften blev kvar. Tyckte det var synd att slänga dom så då funderade jag rätt länge på vad man kan hitta på med rabarber och tillslut kom jag på att varför inte göra en sylt på dom? Letade efter recept på internet men hittade inget bra så gjorde lite vad jag själv tyckte så det blev rabarber med vanilj. Den blev rikigt god faktiskt och den går ju att använda till så mycket, t.ex. i fil, på gröt, i muffins, i rulltårta, till glass. Ja till i stort sett vad man vill. :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar