tisdag 4 maj 2010

Banana cream pie


Har gjort en banana cream pie för första gången. Det var väldigt gott men rätt sött så det är nog inget som man äter överdrivet mycket av på en gång. Men den var helt klart godkänd.

Mördeg:
100g vetemjöl
75g mjukt smör
1 äggula
ev 1msk vatten

Väg upp mjölet i en skål. Tärna ner det mjuka smöret i mjölet och nyp ihop till en smulig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop så att det precis går ihop och ev vatten. Plasta in och lägg i kylen minst 30 min. Kavla ut och klä en pajform. Klä in kanterna med folie och nagga hål i botten med en gaffel. Förgrädda mitt i ugnen i 175 grader i 5 min. Ta av folien och grädda i yttligare 5 min.

Fyllning:
1 burk kondenserad mjölk
1 vaniljstång/vaniljpulver
3dl grädde
2dl grekisk yoghurt el. 1dl vaniljyoghurt
bananer

Koka den kondenserade mjölken i burken i ca 2 timmar och låt svalna. Fyll en kastrull med vatten så att det täcker burken. Fyll på vatten under tiden så att det täcker burken hela tiden.
Vispa upp grädden rätt hårt. Tillsätt vaniljpulvret/fröna från vaniljstången och blanda. Vänd ner yoghurten och 2/3 av kolasåsen.

Kanderade nötter:
2dl mandel
1äggvita
socker
kanel

Vispa äggvitan lätt och blanda nötterna med vitan. Skaka nötterna i en blandning av socker och kanel. Rosta mitt i ugnen på 200 grader i 10 min. Låt svalna och hacka grovt.


Låt pajskalet kallna. lägg i fyllningen i pajskalet och skär bananerna i mindre bitar och lägg på. Strö över nötterna och ringla över resterande kolasås.

3 kommentarer:

  1. Pajen ser grymt god ut! Roligt att du är med och tävlar, lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hittade hit för första gången, vilken fin blogg du har!

    SvaraRadera