torsdag 23 december 2010

Struvor

Förra året gjorde jag och mormor ett gäng struvor att ha och fika på efter julmaten på julafton och det var väldigt populärt så har gjort ett gäng i år med. :) Dock fick jag göra dessa själv i år för mormor hade inte tid men det gick ju bra iaf men man testar verkligen tålamodet för det är ett evighetsjobb. Man står där och högen med struvor bara växer och växer men inte försvinner det någon smet ur skålen.. :s



Vill man testa sitt tålamod och göra dessa så kommer receptet här. =)


1 äggula
2msk socker
2dl gräddmjölk
2dl vetemjöl


Blanda alla ingredienser i en skål (lite större än struvjärnet) till en slät smet. Häll upp lagom mycket olja i en kastrull (eller fritös(jag använder en fritös, tycker det är smidigast :) ) och låt olja bli ca 180 grader. Har man ingen termometer så kan man lägga i en brödbit. När brödbiten blir gyllenbrun efter ca 1 min så är olja lagom varm. Värm struvjärnet i oljan och doppa den i smeten. Håll järnet en stund över oljan så att smeten stelnar lite, doppa sedan ner hela i ca 1 min, tills struvan är gyllenbrun. Lägg på ett hushållspapper för att torka. Doppa i socker.

1 kommentar: