måndag 6 september 2010

Paj

Var ute i skogen och plockade lingon i förra veckan och där vi var fanns det väldigt mycket blåbär kvar fortfarande så passade på att plocka en del medans dom ännu fanns kvar. Var dock inte den rätta blåbärssmaken på dom men dom smakade ändå blåbär. :)


Det blev två pajer, (kunde inte bestämma mig för vilken sort jag skulle göra :P ) Den ena gjorde jag med en mördegsbotten som jag fyllde med vaniljkräm och täckte med färska blåbär.


Den andra blev en blåbärspaj med cobblersmet. Recepet hittade jag i Leilas "one more slice". Glömde dock kokosen i smeten men mig gjorde det inget, tycker inte om kokos i för stora mängder. Pajerna var iaf godkända och helt klart ätbara. =)



Cobblersmet


100g smör
2 1/4dl vetemjöl
1tsk vaniljsocker
1tsk bakpulver
skal av 1 citron
1 nypa salt
½ dl strösocker
3/4dl kaffegrädde
1dl kokosflingor


Tärna smöret och nyp ihop det med mjöl, vaniljsocker, bakpulver, rivet citronskal, salt och strösocker. Tillsätt kaffegrädden lite i taget och rör ner kokosflingorna.
Blanda bären med 1 dl råsocker. Blanda bären och cobblersmeten i form och grädda i mitten av ugnen i 180 grader i ca 25 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar