tisdag 9 november 2010

Underbara chokladmuffins

Bakade dessa mörka chokladmuffins med hallon och chokladbitar i idag. Tänkte jag skulle ha dessa på fars dag på söndag. :)


Jag har testat väldigt många recept på chokladmuffins men inte hittat något som jag har tyckt varit riktigt bra men nu tror jag faktiskt att jag har gjort det. Hittade ett recept på mörka chokladmuffins här men jag ändrade lite på receptet så jag tyckte det blev bra.



Dessa muffins blev helt underbara, både i smak och konsistens. Jag hade i bitar av frysta hallon för att få en syrlig kontrast till den mörka chokladen och det var hur gott som helst. Hackade även ner lite småbitar av mörk choklad med, choklad är ju sååå gott ju. :)



Mörka chokladmuffins ca 20st


2 ägg
3dl mjölk
50g smör
4dl mjöl
2dl socker
1msk bakpulver
1tsk vaniljpulver
2msk kakao
en nypa salt
100g mörk choklad (plus lite att hacka ner i smeten)
hallon (valfritt)


Smält smöret och chokladen tillsammans. Vispa ägg och mjölk med elvisp i ca 1 min. Blanda de torra ingredienserna. Sikta ner i äggsmeten och vispa försiktigt ihop till en smet. Häll i det smälta smöret och chokladen. (Hacka chokladen och hallonen i mindre bitar och vänd ner.) Fördela smeten i formarna. Grädda i 180 grader (varmluft) i ca 17 min. (200 grader med vanlig över och undervärme)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar