lördag 27 november 2010

Pepparkaksdeg

Bakade en pepparkaksdeg för typ en vecka för att kunna baka lite nu till första advent.
Jag brukar låta min deg ligga och vila i ca en vecka, tycker smakerna kommer fram mer då. :)


Ca 300st

300g smör
5dl socker
1dl sirap
1msk ingefära
2msk kanel
1msk malda nejlikor
1tsk stött kardemumma
1msk bikarbonat
2dl vatten
ca 900g mjöl


Rör smör, socker och sirap smidigt. Tillsätt kryddorna. Rör ut bikarbonaten i vattnet och blanda i smeten. Arbeta in mjölet. Plasta in degen ordentligt och låt den vila över natten. (eller längre om man vill det)
Kavla ut degen tunt och ta ut kakor. Lägg på bakplåtsklädda plåtar. Grädda i mitten i 225 grader i ca 5 min.

5 kommentarer:

  1. Jag brukar låta min pepparkaksdeg vila i sådär en månad eller två! Tänk på det nästa gång!

    SvaraRadera
  2. Trodde inte den klarade sig så länge. :p Får väl prova det nästa gång..

    SvaraRadera
  3. Sen innan utbakningen brukar jag tända eld på den med, använder då konjak och en gasbrännare! Tänk på det nästa gång!

    SvaraRadera
  4. Tänk på det nästa gång!!

    Dessutom vill JAG att bloggen ska heta "Baka med Louise"!!!

    SvaraRadera