tisdag 6 april 2010

Morotscupcakes med nötter.


Dom har tjatat på mig på min praktikplats att dom vill smaka på något som jag bakar så då bakade jag morotscupcakes. Använde mig av ett recept som jag återigen har hittat på Toves sida. :) Väldigt goda muffins och de var även väldigt uppskattade av personalen där jag praktiserar och även hemma.
Det blir ca 15 st.


90 g smör
200 g finriven morot
50 g hackade hasselnötter, gärna rostade (då kommer smaken fram bättre)
90 g farinsocker
90 g socker
2 ägg
200 g mjöl
1,5 tsk bakpulver
5 tsk bikarbonat
1 tsk kanel

Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker. Vispa ner morot, hasselnötter och smör. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och kanel och tillsätt blandningen i smeten. Fördela i muffinsformar eller häll i en smord och bröad form. Grädda muffinsen i 200 grader i ca 15-18 min. Kan även ta 20 min, beror på ugnen. När jag gräddar dom tar det 15 min.

Frostingen har jag gjort efter Leilas recept. Har bytt ut limeskal mot citronsaft istället.

60g mjukt smör
4dl florsocker
1tsk vaniljsocker
100g philadelphiaost/cream cheese
lite citronsaft


Vispa alla ingredienser krämigt. Bred ut över muffinsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar